Nuffnang Ads

Wednesday, March 28, 2012

JATUH BANGUN SENDIRI

selepas hampir 3 bulan kehilangannya...masih mencari sinar dan harapan. yang paling penting semangat utk terus hidup selagi bernafas di bumi Allah SWT...

separuh jiwa pergi, tak semestinya semangat juga harus hilang...kebahagiaan ada kt memane, yg penting bagaimana cara tuk kita menikmatinya...dan setiap manusia berhak utk bahagia...walau susah, walau payah terpaksa jg sebab takde sape yg dapat membantu kita melainkan diri sendiri. dan kekadang bila kita diuji dengan bermacam kesusahan, akan membuatkan kita lagi kuat, tabah dan sabar dari org lain...dan akan membuatkan kita sendiri tidak terjangka yg kita mampu hadapi semua ini...

perlu diigt, Allah menguji kerna Dia sayangkan kita...Dia takkan menguji jika Dia tau kita tak mampu...dan aku sangat bersyukur kerana terpilih utk ujianNya ini...aku hilang org tersayang, tapi aku jg sedar yg ramai lagi org yg masih sayangkan aku...yg memberikan aku semangat, dorongan...dan paling penting, aku ada harta yg tak ternilai dikurniakan Allah...JULIA...aku tak boleh lalai, Julia amanah arwah...aku kene didik dan besarkan dgn baik...berat tanggungjawab kerna sendirian tapi itu bukan halangan...ramai lagi org yg lagi susah...ujian dari Allah berbagai bentuk...dan tak semua org sama ujianNya...tapi semua kita deserve to be HAPPY...gembira tak semestinya kita lupakan yg dah pergi...memori dan kenangan masih melekat dalam ingatan...dah kita seharusnya bertuah kerna masih ada sisa kenangan manis utk dikenang...

jadikan pengalaman hidup sebagai penguat semangat kita...dan ambil ikhtibar jg dr kesusahan dan kepayahan org lain sebagai panduan kita...susah sekali tak bererti susah selamanya...kebahagiaan utk kita pasti ada. walau bukan sekarang...esok lusa pasti datang....

wasalam ^_*

Wednesday, March 21, 2012

SEMPURNAKAH KITA

kesinambungan dari topik 6 pesanan utk wanita, bila direnung & dipahami, sempurnakah sudah kita dalam melaksanakan tanggungjawab ini...terutamanya utk keluarga kita. walau bukan semua, adakah yg tersenarai itu ada kita amalkan??

mungkin ada, mungkin takde...tapi bg aku, rasa tersangatlah kurangnya diri ini bila di lihat ape yg pernah aku lakukan utk keluarga...senarai 1,2,3 mungkin boleh dimulakan dari sekarang...sikit², pelan² lelama akan menjadi amalan kan...yg no. 4 pon insyallah akan aku cuba laksanakan & amalkan utk Julia...iyela, sape yg tak nak anak solehah dan didada penuh ilmu dunia & akhirat kan. lg plak Julia anak yg cerdik dan cepat belajar (alhamdulillah). akan aku cuba yg termampu...INSYALLAH...

cuma yg no. 5, Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami - yg nih ikutkan mmg aku amalkan mase hayat arwah...alhamdulillah sebab aku tau kemampuan dia dan kami bahagia jgk walau sederhana...bg kami mase tu, yg penting adalah Julia...tak kisah berbelanja utk anak...beli baju mahal, mainan mahal...susu berjenama, pampers harga rm0.85 sekeping pon tak kisah...janji anak selesa dan dpt keperluan sempurna...tapi
Setiap titisan air masakan & basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah s.w.t atas wanita tersebut - yg nih rasa terkilan sangat...macam tak sempurna langsung. sebabnya mase hayat arwah, aku jarang masak utk dia...baru je nak masak, si kecik dah nangis...baru nk tolong Mak kt dapur, si kecik mintak netek plak...sesekali tu ade la peluang. iyelakan, sape yg tak nak masak tuk suami...mesti la kita yg nak sediakan makan minum suami. orang tua pon penah cakap, kalau nk ikat suami, ikat perutnya dulu...baru suami sayangkan kita :( {mode:sedey}...skg langsung dah tak bepeluang!!!
sebab tu kalau ade yg penah merungut @ mengeluh penat lepas balik keje, takde masa sibok uruskan anak², leceh nak masak itu ini...cuba la pikir balik...renungkan kembali...masa yg dah pergi takkan kembali...hargailah kesempatan yg Allah SWT berikan utk anda melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin...balasannya mungkin tidak hari ini tapi Dia telah menjanjikan sejuta kebaikan di akhirat esok. ajal maut ditangan Allah, kita tak tau sape yg akan pergi dulu...kesemua telah tertulis dalam takdir kita...

no. 6, Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suami untuk solat berjemaah di Masjid / Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri - Ya Allah, aku tak penah pon nk igtkan arwah pasal ni..terasa diri nih kerdil sangat...sesungguhnya aku tergolong dalam org yg lalai...susah nak diceritakan...konon tak berani nak igtkan sebab hormatkan dia...tapi yg sebetulnya ini adalah satu galakkan tuk para isteri semua...dan dalam satu masa jg, bila korg berada dalam keadaan aku skg ni, akan datang satu perasaan @ pikiran dalam kepala...sempurnakah amalan suami kita bila saat dia dijemput Allah kembali ke sana...kita yg lagi mengetahui siapa suami kita...apa yg mampu dilakukan skg hanyalah sedekahkan lah Yassin dan Al-Fatihah utk arwah...semoga rohnya ditempatkan dikalangan org yg beriman...

sebelom dada nih senak balik, baik aku stopkan dulu perkongsian nih...airmata dah mula begenang balik...hanya Allah SWT yg tahu hati ku ini...berat mata memandang, berat lagi mata memikul...apa yg mampu hanya doa pada Allah SWT agar dilapangkan hati dan diberi hidayah tuk semua ujian ini...semoga aku terus tabah dalam kehidupan...Amin

wasalam ^_*

Tuesday, March 20, 2012

Enam pesanan khusus untuk wanita..(SEKADAR BERKONGSI)

Enam pesanan khusus untuk wanita..
1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang ...haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggalkan solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi s.a.w di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi s.a.w sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yang soleh yang mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia akhirat.

3. Baca Al-Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al-Quran dan muhasabah “Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini”.

4. Mendidik anak secara islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun, iaitu doa seharian Nabi s.a.w seperti doa tidur,bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yang hidup sederhana. Setiap titisan air masakan & basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah s.w.t atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suami untuk solat berjemaah di Masjid / Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudah-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman2 wanita yg lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita & mudah nak amalkan.

Dipetik dari: malaysiaria.ning.com
 
wasalam ^_*

Thursday, March 15, 2012

Tuesday, March 13, 2012

:(

"i am soooooooooooooooo heart broken"

#______________#





Wednesday, March 7, 2012

HATI KENE "BATU"

tajuk je yang gempak tu, isinya lom tentu heheheh...terigt balik perbualan ngn Olley Berry (OB) my ofismate...iyela kan, sambil² tgu makanan siap sembang borak la ape yg boleh...dan seperti biasa la mesti ade gak terkuar citer pasal life aku skg nih.

hampir 2 bulan lebih dah berlalu selepas arwah pergi, dan aku pon masih lagi cuba membiasakan diri. dah macam kene mulakan hidup baru lak...semuanya kene start dari bawah...macam hidup "bujang" lak, cuma skg bezanya dah ade si kecik tu...klu dulu semua harapkan arwah...nak ke sana sini...nak buat itu ini...dan kekadang nk buat keputusan beli baju pon arwah yg tentukan...hehehe. tapi Alhamdulillah, skg nih dah ade rasa keyakinan nak buat keputusan sediri...mane yg baik dan buruk tuk aku & anak...

iyela, sampai bila nak harapkan org lain...nak begantung hidup pon kt KL ni, ade sedara mara tapi memasing ade life sediri jgk...anak buah, sepupu sepapat bknnya rapat sgt pon...sudahnya aku amik keputusan, buat la semuanya sediri...lagi senang...lagi plak memang pesen aku tak suka nak mintak ikhsan @ simpati dari org...yg penting HATI kene keras...kene jadi BATU...

memangla, bukannya senang kita nak lupakan org yg kita sayang...lagi org yg penah menjadi separuh diri kita...tapi kita pon kene igt, kita masih ada kehidupan yg kita sediri pon belom tentu tahu bila pengakhirannya. kalau kita asyik dok berteriak tangis, menung sana sini, ngadu kt org sana, luah kt org sini...lelama org pon naik muak jgk kan...mmg la org paham keadaan kita tapi lama maner org sanggup mendengar. ade ker org yg sanggup jd bahu saat kita menangis dan menadah telinga kat kita sepanjang masa?? paling tidak pon, org cuma ckp...

"sabar la ye, Allah sayang kt kita, sebab tu Dia bg kita ujian ni" @
"berat mata memandang, berat lagi bahu memikul"....hmmm sudahnya semua kembali pada kita jgk.

bila difikir²kan, tak apelah kalau kita terpaksa belakon jd kuat pon...biarlah org tak tahu  ape yg kita rasa sebenarnya...klu betul org memahami pon, biarlah depa simpan sediri je...dan kita, kalau nak mengadu pon, adulah pada Allah SWT, pencipta kita...sebab Dia lagi mengetahui segalanya...dan segalanya datang dari Dia jgk...

pinjam kata² seorg kawan “No matter how many quotes, and song lyrics, or however much you write your heart out, Sometimes words just can't describe how you feel.” nobody knows.....

rasanya lebih aku diam diri je skg nih...nak nangis teriak pon sediri² je la...tak yah la nak luah kt FB ke sesape, salah org lain plak jadinya..kalau kt blog nih takpe, sbb lom tentu org baca pon kan kan kan...hehehehehe. nak kene kuat semangat, keras hati...sesekali layan perasan @ kenangan tu takpe la...jangan sampai memudarat diri lak huhuhuhu. okeh nak sambung keje lak, dah abis sesi luahan hati arini. sekian...

wasalam ^_*

Tuesday, March 6, 2012

TAK KERUAN ~_~

nak hupdate tapi ketepuan...nak berbicara takde peneman...nak meluahkan org dah bosan...sendiri la meratapi & mengeluh...cuba hiburkan diri tapi hanya sekejap...kemudian kembali terdiam...bila diam kenangan datang menjengah...huh!!!

hati plak meronta mencari ketenangan...semakin jauh masa berlalu semakin payah melepaskan diri...ehhhhh apa daaaa aku dah melalut nih...cuba kembali seperti dahulu tapi sediri takut...TAKUT untuk meninggalkan kenangan itu...TAKUT dikatakan cepat lupa...TAKUT dilabel tak setia...sedangkan hati ini hanya Allah SWT yang tau...

bediri dengan sebelah kaki...banyak pincangnya. hakikatnya berada di bumi yang nyata segala ketentuan harus diterima dengan hati terbuka dan redha...PASRAH...usaha untuk meneruskan kehidupan walau perit dan payah...hanya ini menjadi kekuatan diri...

ini my gegurl..not boboi okehhhh!!
semoga kami berdua bersama tabah dalam menghadapi cabaran dan takdir ini...IBU ♥ JULIA

wasalam ^_*

Friday, March 2, 2012

KISAH HATI

MODE : SEDEY + JIWANG :(