Nuffnang Ads

Wednesday, March 21, 2012

SEMPURNAKAH KITA

kesinambungan dari topik 6 pesanan utk wanita, bila direnung & dipahami, sempurnakah sudah kita dalam melaksanakan tanggungjawab ini...terutamanya utk keluarga kita. walau bukan semua, adakah yg tersenarai itu ada kita amalkan??

mungkin ada, mungkin takde...tapi bg aku, rasa tersangatlah kurangnya diri ini bila di lihat ape yg pernah aku lakukan utk keluarga...senarai 1,2,3 mungkin boleh dimulakan dari sekarang...sikit², pelan² lelama akan menjadi amalan kan...yg no. 4 pon insyallah akan aku cuba laksanakan & amalkan utk Julia...iyela, sape yg tak nak anak solehah dan didada penuh ilmu dunia & akhirat kan. lg plak Julia anak yg cerdik dan cepat belajar (alhamdulillah). akan aku cuba yg termampu...INSYALLAH...

cuma yg no. 5, Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami - yg nih ikutkan mmg aku amalkan mase hayat arwah...alhamdulillah sebab aku tau kemampuan dia dan kami bahagia jgk walau sederhana...bg kami mase tu, yg penting adalah Julia...tak kisah berbelanja utk anak...beli baju mahal, mainan mahal...susu berjenama, pampers harga rm0.85 sekeping pon tak kisah...janji anak selesa dan dpt keperluan sempurna...tapi
Setiap titisan air masakan & basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah s.w.t atas wanita tersebut - yg nih rasa terkilan sangat...macam tak sempurna langsung. sebabnya mase hayat arwah, aku jarang masak utk dia...baru je nak masak, si kecik dah nangis...baru nk tolong Mak kt dapur, si kecik mintak netek plak...sesekali tu ade la peluang. iyelakan, sape yg tak nak masak tuk suami...mesti la kita yg nak sediakan makan minum suami. orang tua pon penah cakap, kalau nk ikat suami, ikat perutnya dulu...baru suami sayangkan kita :( {mode:sedey}...skg langsung dah tak bepeluang!!!
sebab tu kalau ade yg penah merungut @ mengeluh penat lepas balik keje, takde masa sibok uruskan anak², leceh nak masak itu ini...cuba la pikir balik...renungkan kembali...masa yg dah pergi takkan kembali...hargailah kesempatan yg Allah SWT berikan utk anda melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin...balasannya mungkin tidak hari ini tapi Dia telah menjanjikan sejuta kebaikan di akhirat esok. ajal maut ditangan Allah, kita tak tau sape yg akan pergi dulu...kesemua telah tertulis dalam takdir kita...

no. 6, Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suami untuk solat berjemaah di Masjid / Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri - Ya Allah, aku tak penah pon nk igtkan arwah pasal ni..terasa diri nih kerdil sangat...sesungguhnya aku tergolong dalam org yg lalai...susah nak diceritakan...konon tak berani nak igtkan sebab hormatkan dia...tapi yg sebetulnya ini adalah satu galakkan tuk para isteri semua...dan dalam satu masa jg, bila korg berada dalam keadaan aku skg ni, akan datang satu perasaan @ pikiran dalam kepala...sempurnakah amalan suami kita bila saat dia dijemput Allah kembali ke sana...kita yg lagi mengetahui siapa suami kita...apa yg mampu dilakukan skg hanyalah sedekahkan lah Yassin dan Al-Fatihah utk arwah...semoga rohnya ditempatkan dikalangan org yg beriman...

sebelom dada nih senak balik, baik aku stopkan dulu perkongsian nih...airmata dah mula begenang balik...hanya Allah SWT yg tahu hati ku ini...berat mata memandang, berat lagi mata memikul...apa yg mampu hanya doa pada Allah SWT agar dilapangkan hati dan diberi hidayah tuk semua ujian ini...semoga aku terus tabah dalam kehidupan...Amin

wasalam ^_*

No comments: